Als ik op een vrienden hun huis en katten ga passen, is het dan ongepast om vaatdoekjes en schoonmaakartikelen te kopen omdat ik hun huis smerig vind?

Iedere keer als ik in hun huis kom dan erger ik me aan de viezigheid, maar ik besef me ook dat zij hun hier prettig in voelen en ik wil daar met respect mee omgaan. Nu hebben ze gevraagd of ik op de katten wil passen, maar moet ik dan eerst zeggen dat ik ga schoonmaken of het gewoon doen. Het gaat mijn niet om de kosten, meer of ik hen in de waarde moet laten. Wat zegt de etiquette hierover, is daar een richtlijn in.

12 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of doe het gewoon, zullen ze vast wel een leuke verrassing vinden, als ze merken dat hun huis weer helemaal tiptop in orde is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goh hee, een kattenoppasser en huissitter in 1 en vervolgens word er ook nog extra schoongemaakt, top!
Kom je ook hierheen als ik de volgende keer op vakantie ga? ;) Ongepast? Maak je geen zorgen, je bent al een schat dat je dat allemaal wilt doen!

Antwoorden (6)

Bij ons in de familie is het gebruikelijk bij elkaar op te passen en dan doen we ook een was (indien er een volle mand is), of ruimen we een vaatwasmachine in/uit/op.
Vind het zelf heerlijk om in een schoon huis terug te komen.

Maar om iets schoner te maken dat dat het is bij weggaan, dat zou ik niet doen. (maar das meer omdat ik ook schoonmaken helemaal niet leuk vind om te doen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jep, als je de vaatwasmachine op het aanrecht laat staan kan je deze inderdaad opruimen! ;P En voor het antwoord in het algemeen (dus niet alleen die opmerking), een plus natuurlijk! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hehe,
de vaatwasmachine opruimen. Ok in correct Nederlands zou dat inhouden de vaatwasmachine zelf. Maar in mijn dialect is het meer dat je dan de inhoud in kasten zet... :-).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, als student Nederlands kon ik het toch niet laten om dat op te merken. :P
Ga jij er zelf ook verblijven of is het katten eten geven, wat aandacht en weer weg?
In dat laatste geval zal ik het huis in de staat houden als hoe je het aantreft.

Als je er zelf gaat verblijven, is het normaal dat je de spullen die je gebruikt op je eigen manier schoonmaakt. Je hoeft hier dan niks van te zeggen.

Zij vinden jou misschien wel een poetsmiep en denken dan wellicht bij zichzelf: Haha, de poetsmiep heeft hier geslapen, moet je es kijken hoe alles blinkt!

Ik zou er in ieder geval niet te veel woorden over vuil maken, jullie zijn vrienden en kennen elkaars verschillen, toch!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
als je zou schrijven: ze hebben me gevraagd de katten eten te geven, dan klinkt het of jij er niet intrekt maar alleen elke dag langskomt om de kat eten te geven.

Zoals jij het opschrijft krijg ik het idee dat je er (tijdelijk) gaat wonen. In dit geval kun je best eerst schoonmaken (anders zit jij ook niet lekker).

Niks over zeggen trouwens, als ze bij terugkomst opmerken dat het huis er zo netjes uitziet kun je heel "schijnheilig" zeggen, o fijn, nou ik heb ALLEEN maar opgeruimd waar ik zelf troep/vuil had gemaakt hoor.....

Als je er NIET intrekt maar alleen de katten voert: NIET POETSEN, alleen het aanrecht evt waar je dat blikje optrekt. Anders is het toch een soort "steek onder water" over hun netheid.
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een Plus en nog eentje voor de laatste zin....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord!
Ik veronderstel dat je tijdelijk in het huis gaat wonen om op de katten te passen. In dat geval vind ik het normaal dat je de plaatsen die jij gebruikt hebt schoonmaakt (jouw kamer, badkamer, wc, keuken).

De rest van het huis zou ik laten zoals het is, tenzij je eerst vraagt wat zij ervan vinden. Ik heb ooit eens een huis gepoetst van vrienden in het buitenland. We mochten daar logeren en toen ze even weg waren, wou ik ze bij hun terugkomst verrassen met een schoongemaakt huis.

Ik kan je zeggen dat ze helemaal niet blij waren, eerder beledigd :( Dus pas er toch maar mee op, je weet nooit hoe mensen reageren op iets dat je eigenlijk gedaan hebt om goed te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Annswers
12 jaar geleden
Bedankt voor de tip Siska, hoe merkte je dat ze beledigd waren?
Zelf zou ik het heel lief vinden als iemand een beetje wilt schoonmaken omdat je toch vaak een beetje gehaast het huis hebt verlaten voor je vakantie.
En met huisdieren blijft het al helemaal niet schoon.
Dus even stoffen, stofzuigen en eventueel een dweil over de vloer is heel fijn.
Maar het moet ook niet te gek worden dat men bv in de slaapkamer gaat poetsen of wc's / badkamer gaat schrobben.
Dat is me net een grens te ver.

Mijn eigen laatste ervaring met katten en konijn van de buren (is zelfs nog familie) verzorgen was overigens ook teleurstellend.
Nadat ik 3 weken de dieren had verzorgd en de benedenverdieping (boven kom ik nooit !) had schoongemaakt, was men een beetje gepikeerd dat ik de tuin (voor en achter) niet had bijgehouden....
Ondanks dat het in de maand juli continue had geregend en gestormd was er blijkbaar de verwachting dat ik in de tuinen al het onkruid en afgewaaide bladeren had weggehaald.
Pfff met andere woorden, bij sommige mensen doe je het nooit goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt twee keuzes:of je bespreekt het eerst met je vrienden voordat je hun huis gaat schoonmaken want misschien zijn ze daar niet van gediend,het is immers hun huis.
Of je gaat er niet oppassen omdat het er zo vies is.
Sterkte met het maken van je keuze.